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David in Saul’s Service
14 lNow the Spirit of the Lord departed from Saul, mand a harmful spirit from the Lord tormented him. 15 And Saul’s servants said to him, “Behold now, a harmful spirit from God is tormenting you. 16 Let our lord now command your servants nwho are before you to seek out a man who is skillful in playing the lyre, and when the harmful spirit from God is upon you, he will oplay it, and you will be well.” 17 So Saul said to his servants, “Provide for me a man who can play well and bring him to me.” 18 One of the young men answered, “Behold, I have seen a son of Jesse the Bethlehemite, who is skillful in playing, pa man of valor, a man of war, prudent in speech, and a man of good presence, qand the Lord is with him.” 19 Therefore Saul sent messengers to Jesse and said, “Send me David your son, rwho is with the sheep.” 20 sAnd Jesse took a donkey laden with bread and a skin of wine and a young goat and sent them by David his son to Saul. 21 And David came to Saul tand entered his service. And Saul loved him greatly, and he became his armor-bearer. 22 And Saul sent to Jesse, saying, “Let David remain in my service, for he has found favor in my sight.” 23 And uwhenever the harmful spirit from God was upon Saul, David took the lyre oand played it with his hand. So Saul was refreshed and was well, and the harmful spirit departed from him.
l ch. 18:12; 28:15, 16; [Judg. 16:20]
m ch. 18:10; 19:9; [Judg. 9:23]
n ver. 21, 22; 1 Kgs. 10:8
o ch. 18:10; 19:9; [2 Kgs. 3:15]
p See ch. 17:32, 34–36
q ch. 3:19; 18:12, 14
r ver. 11; ch. 17:15, 34
s [ch. 17:18]
t See ver. 16
u ver. 14, 16
o [See ver. 16 above]
14 lNow the Spirit of the Lord departed from Saul, mand a harmful spirit from the Lord tormented him. 15 And Saul’s servants said to him, “Behold now, a harmful spirit from God is tormenting you. 16 Let our lord now command your servants nwho are before you to seek out a man who is skillful in playing the lyre, and when the harmful spirit from God is upon you, he will oplay it, and you will be well.” 17 So Saul said to his servants, “Provide for me a man who can play well and bring him to me.” 18 One of the young men answered, “Behold, I have seen a son of Jesse the Bethlehemite, who is skillful in playing, pa man of valor, a man of war, prudent in speech, and a man of good presence, qand the Lord is with him.” 19 Therefore Saul sent messengers to Jesse and said, “Send me David your son, rwho is with the sheep.” 20 sAnd Jesse took a donkey laden with bread and a skin of wine and a young goat and sent them by David his son to Saul. 21 And David came to Saul tand entered his service. And Saul loved him greatly, and he became his armor-bearer. 22 And Saul sent to Jesse, saying, “Let David remain in my service, for he has found favor in my sight.” 23 And uwhenever the harmful spirit from God was upon Saul, David took the lyre oand played it with his hand. So Saul was refreshed and was well, and the harmful spirit departed from him.
l ch. 18:12; 28:15, 16; [Judg. 16:20]
m ch. 18:10; 19:9; [Judg. 9:23]
n ver. 21, 22; 1 Kgs. 10:8
o ch. 18:10; 19:9; [2 Kgs. 3:15]
p See ch. 17:32, 34–36
q ch. 3:19; 18:12, 14
r ver. 11; ch. 17:15, 34
s [ch. 17:18]
t See ver. 16
u ver. 14, 16
o [See ver. 16 above]
The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton: Standard Bible Society, 2001), 삼상 16:14–23.
14절) 여호와의 영이 사울을 떠나고 악령이 그를 번뇌케 함, 여기서 여호와의 영이 사울을 떠났다고 해서 그가 구원과 멀어지는 그런 의미는 아니다. 단지 왕으로 기름부음을 받은 것에 대해서 하나님이 그 역할을 거두어 가신 것이다. 그런 의미에서 사울은 그가 죽기까지 하나님의 영의 도움없이 왕의 역할을감당한 것이다. / 결국 사울에게 악령이 임한 이유는 그가 하나님의 명령, 율법을 순종하지 않았기 때문이다. 이부분에 대해서 하나님께 책임을 돌릴 수는 없다.
- 우리에게 하나님의 영이 떠나가면 필연적으로 악한 영의 지배를 받게 된다.
15절) 사울의 신하들은 사울의 상태에 대한 이유는 정확하게 파악했지만 그 해결책은 완전하지 않았다.
16절) 악령으로 인하여 번뇌하는 사울에 대한 주위의 사람들의 조언 / 수금을 잘 타는 사람을 구하라.
- 이런 상황에 고통당하는 사울에게 어떤 조언이 가장 적절했을까? 물론 무당이나 점술가를 부르지 않은 것은 다행이지만 하나님의 영이 떠난 사울에게 자신이 지은 죄를 돌이켜 회개하고 하나님께 용서를 구할 것을, 그리고 어찌하더라도 하나님의 사람인 사무엘을 다시 청했어야 하는 것이 아닌가? 그런데 지금 주변의 사람들은 사울에게 음악을 통해서 얻는 치유를 권하고 있는 것이다. 지금 사울의 상태는 최악은 피했지만 최선은 선택하지 못하는 상태인 것이다.
18절) 이미 그당시에 다윗의 명성이 널리 퍼져 있었다. 지금 사울의 궁정에서 누군가 다윗의 존재에 대해서 인식하고 있었던 것이다.
* 다윗의 자격 조건 : 베들레헴 이새의 아들, 수금을 잘 연주함, 용감하고 싸움을 잘함, 말을 잘하고, 외모가 준수함, 여호와께서 함께 하시는 사람 / 이처럼 다윗은 음악적, 군사적, 사회적, 신체적, 영적으로 준비된 하나님의 사람이었다.
- This individual—David—had numerous other qualifications that befit a person who would serve as a royal aide. Militarily, “he is a brave man and a warrior”; socially, “he speaks well”; physically, he “is a fine-looking man”; and spiritually, “the Lord is with him.” The mention of this last trait puts David in company with Isaac, Joseph, Joshua, and Samuel (cf. Gen 26:28; 39:2–3, 21, 23; Josh 6:27; 1 Sam 3:19).
Robert D. Bergen, 1, 2 Samuel, vol. 7, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1996), 183.
Robert D. Bergen, 1, 2 Samuel, vol. 7, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1996), 183.
20-22절) 사울의 호출에 이새는 자신의 아들 다윗을 기꺼이 보낸다. 보내면서 떡과 포도주, 염소 새끼를 나귀에 실어 보낸다. 이미 사무엘로 부터 기름부음을 받은 것을 알고 있기에 혹시나 사울의 마음을 불편하게 할까봐 그의 마음을 부드럽게 하기 위해서 였을 수도 있다. 하지만 이새의 걱정과는 달리 사울은 다윗을 기뻐하였고 자신의 무기 드는자로 삼았다.
23절) 사울에게 악령이 임할때에 다윗이 수금을 타서 사울이 낫는 것이 단순히 다윗의 음악적인 능력때문일까? 그것이 아니라 궁극적으로 하나님의 영이 다윗과 함께하시기에 악령이 떠나가게 되는 것이다. 우리는 때때로 수단과 원인을 혼동할 때가 있다. 하나님께서 인정하시고 역사하셔서 이루어진 일임에도 불구하고 나의 힘과 방법, 계획으로 이루어진 것이라고 착각하는 경우들이 많이 있다. 하나님의 일을 할때 중요한 것은 하나님이 우리와 함께 하시느냐에 달려있다.
- 다윗의 음악은 좀 특별했다. 아마도 그는 악기뿐만 아니라 노래도 능했을 것이다.
[1.] Music has a natural tendency to compose and exhilarate the mind, when it is disturbed and saddened. Elisha used it for the calming of his spirits, 2 Ki. 3:15. On some it has a greater influence and effect than on others, and, probably, Saul was one of those. [2.] David’s music was extraordinary, and in mercy to him, that he might gain a reputation at court, as one that had the Lord with him. God made his performances in music more successful, in this case, than those of others would have been.
Matthew Henry, Matthew Henry’s Commentary on the Whole Bible: Complete and Unabridged in One Volume (Peabody: Hendrickson, 1994), 412.
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