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The Son of Man Must Be Lifted Up
27 s“Now is my soul troubled. And what shall I say? ‘Father, tsave me from uthis hour’? But vfor this purpose I have come to uthis hour. 28 Father, glorify your name.” Then wa voice came from heaven: “I have glorified it, and I will glorify it again.” 29 The crowd that stood there and heard it said that it had thundered. Others said, x“An angel has spoken to him.” 30 Jesus answered, y“This voice has come for your sake, not mine. 31 zNow is the judgment of this world; now will athe ruler of this world bbe cast out. 32 And I, cwhen I am lifted up from the earth, dwill draw eall people to myself.” 33 He said this fto show by what kind of death he was going to die. 34 So the crowd answered him, “We have heard from the Law that gthe Christ remains forever. How can you say that hthe Son of Man must be lifted up? Who is this Son of Man?” 35 So Jesus said to them, i“The light is among you jfor a little while longer. kWalk while you have the light, lest darkness lovertake you. mThe one who walks in the darkness does not know where he is going. 36 While you have the light, believe in the light, that you may become nsons of light.”

 The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton: Standard Bible Society, 2001), 요 12:27–36.

27절) 민망하다.
Troubled (Gk. tarassō) means “to be stirred up, unsettled”; the word or a related compound is found in the Septuagint in Davidic psalms (such as Ps. 6:3; 42:11).
 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 2049.
예수님의 인성
To sense his kinship with humanity one needs to reflect on his need for a drink at the well (4:7), his weeping in the Lazarus story (11:35), his zealous attack in the Temple (2:17), his distress with the disciples’ failure to understand who he was and the necessity of his departure (14:1–11), his care for his mother at the cross (19:26), and his deep distress over Judas (13:21).
 Gerald L. Borchert, John 12–21, vol. 25B, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 2002), 54.
예수님의 고뇌, 요한복음에는 예수님의 시험 사건이 기록되지 않는 대신 고뇌에 찬 질문이 등장한다. 
The Gospel of John does not have a temptation story as in the Synoptics (cf. Matt 4:1–11; Mark 1:12–13; Luke 4:1–13), but it does have a reference to Jesus’ agony, an agony that confronts him with his question of meaning. Do not overlook the fact that the “prince of the world” is mentioned at 12:31. The devil is a genuine reality in the Gospel of John.
 Gerald L. Borchert, John 12–21, vol. 25B, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 2002), 54.
주님께서는 자신이 당할 고난을 아시고 이에 대해서 괴로워하시며 이로부터 자신을 구해줄 것을 기도하신다. 하지만 본인 스스로 이것이 자신의 길임을 고백하고 있다. 참으로 쉽지 않은 선택이다. 인간적인 연약함과 동시에 이를 극복하고 십자가의 길을 선택하는 장면이 본문안에 등장하고 있다. 

28절) 하늘에서 소리가 나는 사건은 총 3번 발생했다. 첫번째는 예수님께서 세례받으실때, 또 변화상에서..
This is one of three instances during Jesus’ earthly ministry where a heavenly voice attests to his identity (the other two are his baptism and the transfiguration; Matt. 3:17; 17:5)
 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 2049.
요한은 십자가의 길이 영광의 길임을 제시하고 있다. 

29-30절) 하늘의 소리를 제대로 듣지 못사는 사람들, 하나님께서 “내가 이미 영광스럽게 하였고 또 다시 영광스럽게 하리라”라고 말씀하셨는데 무리들은 우뢰가 일어났다 혹은 천사가 말하였다라고 했다. 하지만 주님께서 이 소리는 바로 너희를 위한 것이다라고 설명하고 계신다. 

31-33절) 영광이후에 이세상에 심판이 임하게 된다. 이때 이 세상의 임금(사탄)은 쫓겨나게 된다. 주님께서 십자가에 달려 높이 들리실때 모든 사람이 그분께 나아올 수 있게 된다. 이는 요 3장의 말씀, 광야에서 뱀을 높이 든 사건을 연상하게 한다. 

34절) 무리들의 질문, 그들은 율법을 기초로 영원히 계셔야 하는 그리스도가 어찌해서 들려야 하는 것인지 묻고 있다. 하나님의 목적이 어디에 있는지에 대한 해석의 차이가 존재한다. 유대인들로서는 십자가와 영원한 나라를 통합하는것이 어려웠다. 
But the Jewish assumption here was a theological construction that, as van Unnik posited, was probably derived from texts such as Ps 89:35–37 (2 Sam 7:13), to the effect that the seed or line of David would continue or be established forever, or Isa 9:6–7, where the promised child’s kingdom and the reign of peace would see no end, or Dan 7:13–14, where a Son of Man is said to establish a kingdom that would not be destroyed (cf. Ezek 37:24–25; Ps. Sol. 17:4).77 The people of Israel did anticipate a conquering, triumphant messiah, and they had difficulty conceiving of a temporary messiahship such as presented in 4 Ezra 7:28–29.
77 See W. C. van Unnik, “The Quotation from the OT in John 12:32,” NovT 3 (1959): 174–79. Cf. also S. Smalley, “The Johannine Son of Man Sayings,” NTS 15 (1968–1969): 297–300 and B. Chilton, “John xii 34 and Targum Isaiah iii 13,” NTS 22 (1980): 176–78.
 Gerald L. Borchert, John 12–21, vol. 25B, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 2002), 61.

35-36절) 주님께서는 도전적인 질문으로 나아오는 이들에 대해서 심판을 내리시는 것이 아니라 도리어 빛을 믿을 것을 초청하고 있다. 빛과 어두움은 요한 복음안에서 매우 익숙한 중요한 주제이다. 주님께서 빛으로 오셨고, 우리로 하여금 빛의 자녀가 될 것을 요구하고 계신 것이다. 반면에 본뭉속에서 어두움에 다니는 자는 그가 어디로 가는지 알지 못한다라고 말씀하신다. 과연 우리는 빛가운데 거하고 있는가? 빛을 제대로 믿고 있는가? 
이말씀을 마치시고 무리중에서 떠나서 숨으셨다. 



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