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A Vision of Horns and Craftsmen
18 1 And I lifted my eyes and saw, and behold, lfour horns! 19 And I said to sthe angel who talked with me, “What are these?” And he said to me, l“These are the horns that have scattered Judah, Israel, and Jerusalem.” 20 Then the Lord showed me four craftsmen. 21 And I said, “What are these coming to do?” He said, l“These are the horns that scattered Judah, so that no one raised his head. And these have come mto terrify them, to cast down the horns of the nations nwho lifted up their horns against the land of Judah to scatter it.”
The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton: Standard Bible Society, 2016), 슥 1:18–21.
18 1 And I lifted my eyes and saw, and behold, lfour horns! 19 And I said to sthe angel who talked with me, “What are these?” And he said to me, l“These are the horns that have scattered Judah, Israel, and Jerusalem.” 20 Then the Lord showed me four craftsmen. 21 And I said, “What are these coming to do?” He said, l“These are the horns that scattered Judah, so that no one raised his head. And these have come mto terrify them, to cast down the horns of the nations nwho lifted up their horns against the land of Judah to scatter it.”
The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton: Standard Bible Society, 2016), 슥 1:18–21.
(슥 1:18-21, 개정) 『[18] 내가 눈을 들어 본즉 네 개의 뿔이 보이기로 [19] 이에 내게 말하는 천사에게 묻되 이들이 무엇이니이까 하니 내게 대답하되 이들은 유다와 이스라엘과 예루살렘을 흩뜨린 뿔이니라 [20] 그 때에 여호와께서 대장장이 네 명을 내게 보이시기로 [21] 내가 말하되 그들이 무엇하러 왔나이까 하니 대답하여 이르시되 그 뿔들이 유다를 흩뜨려서 사람들이 능히 머리를 들지 못하게 하니 이 대장장이들이 와서 그것들을 두렵게 하고 이전의 뿔들을 들어 유다 땅을 흩뜨린 여러 나라의 뿔들을 떨어뜨리려 하느니라 하시더라』
(슥 1:18-21, 쉬운) 『[18] <두 번째 환상: 네 뿔> 내가 위를 올려다보니 짐승 뿔 네 개가 보였다. [19] 그래서 나와 더불어 말하던 천사에게 물었다. “이것이 무엇입니까?” 천사가 말했다. “이것은 유다와 이스라엘과 예루살렘을 흩어 버린 강한 뿔이다.” [20] 그 때에 여호와께서 내게 대장장이 네 명을 보여 주셨다. [21] 내가 물었다. “이들은 무슨 일을 하려고 왔습니까?” 주께서 대답하셨다. “그들은 저 네 뿔들을 두려움에 떨게 만들며 또 꺾어 버리려고 왔다. 저 뿔들은 유다 백성을 흩어지게 하여 유다 백성들 중 아무도 머리를 쳐들지 못하게 한 나라들이다. 그들은 유다를 흩어 놓고 짓밟아 놓은 저 네 뿔을 꺾으러 온 사람들이다. 그들이 저 뿔들을 두렵게 하고 파멸시킬 것이다.”』
두번째 환상 : 네 뿔과 이를 파하는 네명의 대장장이
이 네 뿔에 대한 다양한 견해가 있다. 결국 이스라엘을 공격하고 압제하는 세력들이고 이들을 이 압제로부터 구해내는 이가 바로 대장장이들이다.
- Vision Two: Judah’s Oppressors Oppressed. The second vision describes four horns (v. 18), which are symbols of military strength. “Four” symbolizes the totality of world powers responsible for the scattering of Judah, Israel, and Jerusalem (v. 19). Interpreters differ on the precise identity of these four. The view taken here is that they represent (1) the Assyrians, who exiled the northern kingdom in 722 b.c.; (2) the Babylonians, who exiled Judah and Jerusalem in 586; (3) the Persians, who were their current overlords; and (4a) Greece, by prophetic prediction (see 9:13), or (4b) all other earthly powers that would attack Israel. Another view, commonly held, is that they represent the same kingdoms as those mentioned in Daniel 2 and 7 (Babylonia, Medo-Persia, Greece, Rome). A third view is that no specific kingdoms are in view, but “four” represents all the national enemies of Israel, who would come from the north (Assyria, Babylon, Samaria), south (Egypt), east (Ammon and Moab), and west (or northwest: Philistia). These nations had scattered (Zech. 1:21) God’s people for their sins, just as the covenant curse of Lev. 26:33 had threatened. The result was that they were bowed down under their oppressors’ feet, unable to raise their head. The punishment of the horns fits their crime: those who raised horns against Judah will have their horns cast down by four craftsmen (Zech. 1:20), who represent other nations that will cut off the horns of Israel’s tormentors and disturb their rest. The Abrahamic covenant promise to curse those who dishonor Abraham and his offspring (Gen. 12:3) is still in force.
Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 1754.
Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 1754.
18-19절) 선지자가 두번째로 본 환상은 바로 네개의 뿔이다. 이 뿔이 무엇을 의미하는지 천사에게 묻자 이 뿔은 유다와 이스라엘과 예루살렘을 헤친 뿔이다라고 대답한다. 뿔은 힘과 권위를 상징한다.
- The four horns drew the prophet’s attention, functioning as the initial focus of God’s message. Throughout the Old Testament, as well as the ancient Near East, the horn represents strength and authority.90 Though the bull symbolizes power, the bull’s horn epitomizes everything the bull represented, much as horns represent the trophy of the hunt. For example, Deut 33:17 describes Joseph’s power: “In majesty he is like a firstborn bull; his horns are the horns of a wild ox.” In Ps 18:2 the psalmist praises the Lord declaring, “He is my shield and the horn of my salvation, my stronghold.” Consequently, “to lift up the horn” means to assert one’s power and prestige. Moreover, the Lord cuts off the horns of his foes in defeat (Ps 75:10).
90 O. Keel, The Symbolism of the Biblical World (New York: Crossroad, 1985), 86.
George L. Klein, Zechariah, vol. 21B, The New American Commentary (Nashville, TN: B & H Publishing Group, 2008), 108–109.
위에서 말한 것처럼 이 네 뿔이 구체적으로 말하는 대상, 나라가 어디인가에 대한 의견은 다양하다. 이스라엘을 흩은(과거형)이라고 표현한 것으로 보아서 이를 앗수르, 바벨론, 메대, 바사(페르시아)로 보기도 하고, 히브리어 과거 시제는 일정부분 미래의 문맥에 사용되기도 한다고 해석하여 바벨론, 메대-바사, 그리스(헬라), 로마라고 해석하기도 한다. 하지만 중요한 것은 이 대상이 어떤 나라로 특정되는 것이 아니라 이스라엘을, 하나님의 백성을 핍박하는 모든 세상의 세력들을 의미한다는 것이다.
20-21절) 이어 네명의 장인을 환상으로 본다. 이에 천사에게 그들이 무엇을 하러 왔는지를 묻자 유댜를 헤쳐서 머리를 들지 못하게만든 그 뿔들을 두렵게 하고 흩어 버리기 위해서 왔다라고 대답한다. 앞서 뿔들이 이스라엘을 파괴하고 압제하러 왔다면 장인들은 바로 그 뿔들을 파괴하러 왔다는 것이다. 하나님께서는 거만하게 하나님의 백성을 핍박하는 이들을 치셔서 그들을 무릎꿓게 만드신다. / 결국 장인들(대장장이, 목수)들은 세우기도 하고 파괴하기도 할 수 있는 이들이다. 하나님의 백성들을 두렵게 하고 압제하는 이들을 도리어 두렵게 하고 그들을 물리치시고 흩으시기위해서 하나님께서 장인들을 사용하신 것이다.
90 O. Keel, The Symbolism of the Biblical World (New York: Crossroad, 1985), 86.
George L. Klein, Zechariah, vol. 21B, The New American Commentary (Nashville, TN: B & H Publishing Group, 2008), 108–109.
위에서 말한 것처럼 이 네 뿔이 구체적으로 말하는 대상, 나라가 어디인가에 대한 의견은 다양하다. 이스라엘을 흩은(과거형)이라고 표현한 것으로 보아서 이를 앗수르, 바벨론, 메대, 바사(페르시아)로 보기도 하고, 히브리어 과거 시제는 일정부분 미래의 문맥에 사용되기도 한다고 해석하여 바벨론, 메대-바사, 그리스(헬라), 로마라고 해석하기도 한다. 하지만 중요한 것은 이 대상이 어떤 나라로 특정되는 것이 아니라 이스라엘을, 하나님의 백성을 핍박하는 모든 세상의 세력들을 의미한다는 것이다.
20-21절) 이어 네명의 장인을 환상으로 본다. 이에 천사에게 그들이 무엇을 하러 왔는지를 묻자 유댜를 헤쳐서 머리를 들지 못하게만든 그 뿔들을 두렵게 하고 흩어 버리기 위해서 왔다라고 대답한다. 앞서 뿔들이 이스라엘을 파괴하고 압제하러 왔다면 장인들은 바로 그 뿔들을 파괴하러 왔다는 것이다. 하나님께서는 거만하게 하나님의 백성을 핍박하는 이들을 치셔서 그들을 무릎꿓게 만드신다. / 결국 장인들(대장장이, 목수)들은 세우기도 하고 파괴하기도 할 수 있는 이들이다. 하나님의 백성들을 두렵게 하고 압제하는 이들을 도리어 두렵게 하고 그들을 물리치시고 흩으시기위해서 하나님께서 장인들을 사용하신 것이다.
- Zechariah’s vision continues with the appearance of “the four craftsmen.” Significantly, Zechariah does not ask who these craftsmen are, a point modern interpreters should take to heart.97 As was the case with the precise identification of the angelic interpreters in vision one, Zechariah’s message takes precedence over the characters in the account. Moreover, one cannot determine why the prophet uses the imagery of a workman. While craftsmen typically use their strength and skill to build, they can also use those same abilities to destroy (Ezek 21:31). In response to Zechariah’s question about what the craftsmen will do, the Lord first repeats what the four horns have done, then explains that the craftsmen have come to destroy the horns. Consequently, all who arrogantly seek to persecute God’s people, and in so doing oppose the Lord himself, face ruin.
The second vision ends much as the first vision did. In both, Judah faces overwhelming opposition from all quarters. Nonetheless, God’s people should receive encouragement from the knowledge that the Lord himself protects them and judges the unrighteous nations who spurn the Lord and persecute his people. The universal scope of persecution against Judah meets God’s sure opposition.
97 Unger (Zechariah, 39–41) argues at length that these craftsmen are based on the prophecies in Dan 2:31–45; 7:2–13 and find their fulfillment in the millennial kingdom.
George L. Klein, Zechariah, vol. 21B, The New American Commentary (Nashville, TN: B & H Publishing Group, 2008), 110.
The second vision ends much as the first vision did. In both, Judah faces overwhelming opposition from all quarters. Nonetheless, God’s people should receive encouragement from the knowledge that the Lord himself protects them and judges the unrighteous nations who spurn the Lord and persecute his people. The universal scope of persecution against Judah meets God’s sure opposition.
97 Unger (Zechariah, 39–41) argues at length that these craftsmen are based on the prophecies in Dan 2:31–45; 7:2–13 and find their fulfillment in the millennial kingdom.
George L. Klein, Zechariah, vol. 21B, The New American Commentary (Nashville, TN: B & H Publishing Group, 2008), 110.
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