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13 I do not want you to be unaware, brothers,3 that xI have often intended to come to you (but ythus far have been prevented), in order that I may reap some zharvest among you as well as among the rest of the Gentiles. 14 aI am under obligation both to Greeks and to bbarbarians,4 both to the wise and to the foolish. 15 So I am eager to preach the gospel to you also who are in Rome.
The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2016), Ro 1:13–15.
13절) 바울은 여러번 로마 교회의 성도들을 만나기 원해서 갈려고 노력했다. 그 이유는 다른 이방인들에게서 열매가 맺혔던 것처럼 로마의 형제들에게서도 열매를 맺게 하기 원했다. 하지만 지금까지 길이 막혔다. 이러허게 길이 막힌 이유가 무엇일까? 아마도 바울이 지난 십여년 이상 복음을 전해온 지중해 동부지역의 사역의 요구로 인해서 일 것으로 여겨진다. 말하자면 더욱 시급한 사역의 필요가 있어서 그를 놓아주지 않아서 가고 싶었지만 갈수가 없었다는 것이다. 바울은 이러한 자신의 상황에 대해서 로마의 성도들이 알기를 원했다. 바울은 지금 자신이 관심이나 의지가 없어서 로마를 방문하지 않았다는 오해를 하지 않기를 원하고 있다. 그는 가고자 하는 마음이 있었을 뿐만 아니라 갈려는 계획을 세우기도 했다. 하지만 그 계획은 더 시급한 사역들로 인해서 뒤로 미뤄졌을 것이다.(롬 13-19장)
- Probably by pressing ministry needs in the eastern Mediterranean, where Paul has been preaching the gospel for over a decade
Douglas J. Moo, “The Letters and Revelation,” in NIV Zondervan Study Bible: Built on the Truth of Scripture and Centered on the Gospel Message, ed. D. A. Carson (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2015), 2292.
그렇다면 여기서 바울이 맺기 원하는 열매는 어떤 열매였을까? 그것은 다름아니라 바로 믿지 않는 자에게 복음이 전파되는 것과 또한 믿는 자들을 복음안에서 견고하게 성장시키는 것이었다. 이는 바로 복음 전도와 제자훈련인 것이다.
- His desire then and now is to have a harvest among them, both in proclaiming the gospel to the lost and in strengthening the Christians, in other words, both evangelism and discipleship. The word harvest (literally “fruit”) is used in Philippians 1:22 for the rewards of his apostolic “labor” and here probably has a similar thrust. Paul is often seen as a pure evangelist, one whose whole concern is for the unsaved. That is not true. To be sure, he was primarily a pioneer missionary, taking the gospel to the unreached. However, all his epistles demonstrate his tremendous concern for the spiritual life of his churches. Neither he nor anyone else in the early church would have made the type of dichotomy between evangelism and discipleship that exists today. It needs to be remembered by most of us that the Great Commission said, “Go and make disciples of all nations” (Mt 28:19).
Grant R. Osborne, Romans, The IVP New Testament Commentary Series (Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2004), 38.
- With the last clause of v. 13, Paul expresses the purpose of coming to the Romans—to “have a harvest” among the Romans. “Harvest” refers to the product of his apostolic labors (cf. Phil. 1:22), including here probably both an increase in the number of Christians through evangelization “among” the Romans and a strengthening of the faith of the Roman Christians themselves (cf. v. 11b).47
Douglas J. Moo, The Epistle to the Romans, The New International Commentary on the New Testament (Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 1996), 61.
14절) 바울의 로마 방문 이유는 본인의 유익을 위한 것이 아님을 14절이 증거하고 있다.
바울은 자신이 헬라인이나 야만인이나 지혜 있는 자나 어리석은 자에게 모두 빚을 지고 있다고 고백한다. 이는 그리스도께서 바울에게 부과하신 것인데 왜냐하면 그가 이방인을 위한 사도로 부르심을 받았기 때문이다. 다시 말하자면 이방인을 위한 구원의 계획이 없었다면 바울은 구원받을 수가 없었던 자였던 것이다. 그래서 그는 구원받지 못한 이방인들을 볼때마다 자신의 구원을 상기하면서 빚진자라고 고백하고 있는것이다.(고전 9:16)
본문의 헬라인은 헬라말을 사용하고 또한 헬라의 문화를 받아들인 사람들을 말하고 야만인은 이러한 헬라의 문화의 바깥에 있는 사람들을 지칭하는 것이다.
- Greeks refers to those who spoke Greek and adopted Greek culture in the Greco-Roman world. Barbarians designates those outside of Greek culture.
본문에서 바울은 이방세계를 헬라인과 야만인(비헬라인), 그리고 지혜자와 어리석은 자로 나누었다. 이러한 구분은 이방의 모든 사람들을 지칭하는 관용적인 표현이다. 본문의 야만인은 말그대로 원시적인 사람들이라기 보다는 헬라말이나 문화를 사용하지 않는 사람들을 말하는데 이들을 실제로 열등하게 여겼다. 기독교는 모든 이들을 위한 것이다.
15절) 바울은 강력하게 로마에 있는 이들에게도 복음 전하기를 원한다고 선포한다.
로마 방문을 위한 둘째 이유는 바로 열매를 맺게 하기 위함이고 세번째는 로마에 있는 성도들에게 복음을 전하기 위해서이다. 그렇다면 본문 15절에 나오는 로마에 있는 너희는 누구일까? 그들이 교회의 성도라면 이들은 예수를 구주로 영접한 이들인데 이들에게 복음을 전하기 원한다고 한다면 여기서 말하는 복음은 무엇인가? 여기서 복음은 구원의 믿음을 얻기위한 첫번째 부르심일뿐만 아니라 믿음의 일상을 살아가는데 있어서 지속적인 부르심을 포함하는 것이다.
- Why would Paul preach the gospel to people who were already Christians? For Paul “the gospel” is not just a call to initial saving faith but also a call to continue in a daily walk of faith (6:4; 8:4; 2 Cor. 5:17; Gal. 5:6).
Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 2158.
- But it is more natural to take “you” to refer to the Roman Christians; in this case, “preach the gospel” will refer to the ongoing work of teaching and discipleship that builds on initial evangelization.61 As P. Bowers has pointed out, “the gospel” in Paul includes “not simply an initial preaching mission but the full sequence of activities resulting in settled churches.”62
Douglas J. Moo, The Epistle to the Romans, The New International Commentary on the New Testament (Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 1996), 63.
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