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바울이 디도에게 보낸 이 목회 서신은 디도가 경건하지 않은 사람들과 교회 내 율법주의자들의 지속적인 반대를 견디고 있을 때 격려와 지혜를 제공하기 위한 것이었습니다. 바울은 디도에게 자신이 돌보는 교회들을 위해 감독자(장로)를 세우는 임무를 완수하라고 지시했습니다. 그는 이러한 지도자들이 어떤 사람이어야 하는지, 모든 신자들이 불신자들과의 관계에서뿐만 아니라 서로를 어떻게 대해야 하는지에 대해 설명했습니다. 올바른 그리스도인의 행동은 "하나님의 은혜가 나타나 모든 사람에게 구원을 가져다주었다"는 사실에 근거하며, 따라서 그리스도를 믿는 사람들은 그의 재림을 기다리면서 "절제하고 정직하며 경건한 삶을 살아야" 합니다(2:11~13). 바울은 아마도 서기 60년대에 이 편지를 썼을 것입니다.
1. 저자와 제목
딛 1:1-4을 통해서 볼때 이 서신은 사도 바울이 그의 동역자인 디도에게 쓴 편지이다. 바울이 디도서를 썼다는 사실에 대한 도전이 있어왔지만 본문이 명백히 바울이 저자임을 밝히고 편지의 신학과 문체가 다른 바울의 편지들과 일치한다.
2. 저작 연대
혹자들은 사도행전에 바울이 그레데에서 선교 사역을 한 기록이 없다는 사실을 들어서 바울의 저작 사실을 비판한다. 하지만 바울의 편지도, 사도행전도 바울의 모든 사역을 기록했다고 볼 수 없다. 전통적으로 디도서가 디모데전서와 마찬가지로 바울의 1차 투옥(행 28장)과 바울의 죽음으로 이어진 2차 투옥 사이의 시기에 기록되었다고 본다. 이 관점에서 본다면 디도서는 디모데전서와 거의 같은 시기인 AD 60년대 중반에 기록되었을 것이다.
3. 저작 목적, 상황 및 배경
바울은 최근 그레데로 여행을 마치고 새로운 교회들을 설립했습니다. 바울은 이 교회들이 제대로 세워졌는지 확인하기 위해(바울의 전형적인 패턴대로, 사도행전 14:21~23 참조) 디도를 그레데에 남겨 두었습니다. 신생 교회들 사이에 거짓 교사들(딛 1:10-16)이 존재하면서 상황은 더욱 심각해졌습니다.
거짓 교사들은 이 편지를 쓰게 된 특별한 계기가 된 것으로 보입니다. 거짓 교사들에 대한 논의는 서신의 핵심을 구성합니다. 또한 장로들에 대한 묘사(1:5-9)와 올바른 그리스도인의 삶에 대한 묘사(2:1-10, 3:1-3)는 이러한 반대자들과 의도적으로 대조하기 위해 쓰인 것으로 보입니다. 거짓 가르침의 내용은 디모데전서에서처럼 명시적으로 언급되지 않았습니다. 반대자들이 "할례파"(딛 1:10)에서 비롯되었고 “유대인의 허탄한 이야기"(1:14)와 아마도 의식적 순결(1:15)에 관심이 있기 때문에 가르침에 상당한 유대적 요소가 있는 것처럼 보입니다. 그러나 바울의 주된 관심사는 거짓 가르침의 실제적인 영향에 있습니다. 의식적 순결에 대한 관심에도 불구하고 거짓 가르침의 신봉자들은 복음에서 흘러나오는 경건의 삶을 살지 않고 하나님을 알지 못한다는 것을 증명하는 방식으로 살았습니다(1:16).
어떤 식으로든 불경건을 허용하는 이 거짓 가르침은 고대 세계에서 부도덕의 대명사였던 크레타 섬에서 환영받을 수 있었을 것입니다(2346페이지). 그러나 바울은 그레데에서도 복음이 일상 생활에서 진정한 경건을 낳기를 기대했습니다.
바울은 거짓 가르침에 대처하면서 디도에게 건강한 교회의 초상도 제시합니다. 그는 올바른 리더십(1:5-9), 오류에 대한 올바른 대처(1:10-16, 3:9-11), 올바른 그리스도인의 삶(특히 부도덕한 환경에서 새 신자에게 중요, 2:1-10, 3:1-2), 경건의 근원으로서의 복음(2:11-14, 3:3-7)에 대해 설명합니다.
4. 문예적 특징
디도는 형식과 내용 면에서 신약 서신으로 쉽게 식별할 수 있으며, 인사말, 교훈, 파레네시스(도덕적 권면), 결말에 관한 섹션으로 구성되어 있습니다. 디모데 전서와 디모데 후서와 마찬가지로, 이 서신은 그레데 섬의 여러 지역 교회와 관련하여 목회적 지도력을 가진 사람에게 보내는 서신이기 때문에 '목회 서신'이라고도 불립니다. 바울은 지역 교회에서 목회자의 사역과 관련된 지침을 제시합니다.
이 편지의 독특한 수사학적 또는 문체적 특징은 이 편지에서 보이는 내용의 집중도입니다. 신약 서신서 기준으로는 짧은 편지에 가능한 모든 지침을 담기 위해 바울은 간결하고 비즈니스적인 방식으로 글을 씁니다. 수신자에게 권위적이고 지시적인 자세를 취하는 필자의 태도가 곳곳에 드러납니다. 바울의 조언은 대부분 명령적인 분위기로 표현되어 있어 긴박감이 느껴집니다.
5. 핵심 주제
1. 복음은 본질적으로 신자들의 삶에서 경건을 낳습니다. 믿음과 행동 사이에는 합법적인 분리는 없습니다. (1:1; 2:1, 11-14; 3:4-7)
2. 행함이 하나님을 안다는 주장을 증명하거나 반증할 것입니다.(1:16)
3. 경건한 사람이 장로/목사로 봉사하는 것은 매우 중요합니다.(1:5-9)
4. 참된 그리스도인의 삶은 다른 사람들에게 복음을 추천할 것입니다.(2:5, 8, 10)
5. 선행은 신자의 삶에서 중요한 위치를 차지합니다.(2:1-10, 14; 3:1-2, 8, 14)
6. 교회에서 교리적, 도덕적 오류를 명확하고 단호하게 처리하는 것이 중요합니다.(1:10-16; 3:9-11)
7. 복음은 기독교 윤리의 기초입니다.(2:11-14; 3:3-7)
6. 주제와 신학
디도서에서 가장 자주 등장하는 명사는 하나님(13개), 일("선행"에서와 같이, 8개), 믿음(6개), 구주(6개)입니다. 그리스도는 고상한(그러나 과장되지 않은) 용어로 표현됩니다. 그의 지상의 모습은 그가 아버지 하나님과 마찬가지로 구세주이심을 보여주었습니다(1:4, 2:10). 그의 미래 모습은 "우리의 위대하신 하나님이시며 구주이신 예수 그리스도"(2:13)의 계시로 포장된 "복된 소망"입니다. 디도서 2:13은 예수님을 하나님으로 명시적으로 식별하는 신약의 여러 구절 중 하나입니다(요 1:1, 18, 20:28, 롬 9:5, 히 1:8, 벧후 1:1, 요한일서 5:20 참조).
그리스도의 신성은 영광스럽지만 추상적인 진리가 아니라 추종자들을 선한 일("선한 것", 1:8, 2:7, 14, 3:1, 8, 14)로 이끄는 변혁적 증거입니다. 거짓 추종자들은 부분적으로 그러한 선한 행동의 부족으로 자신을 식별합니다(1:16). 그러므로 바울의 많은 윤리적 권면은 신자들이 자신이 고백하는 복음을 실제 삶에서 보여 달라는 요청입니다. 바울에게 구원의 믿음(1:1, 4, 13, 2:2, 3:8, 15)은 무엇보다도 그 행동으로 나타납니다.
디도서의 메시지는 독특한 사회적 배경을 배경으로 구체화됩니다. 크레타 문화는 무질서하고 부정직이 만연한 것으로 널리 알려져 있었습니다. 유명한 신화 속 신 제우스는 크레타 섬에서 태어나고 죽었으며, 인간에 대한 관대함으로 신적인 지위를 얻었다고 합니다. 디도서에 나오는 몇몇 구절은 이 신화를 염두에 두면 더욱 선명한 의미를 갖게 되는데, 바울은 기독교의 가르침에 도전했을 수 있는 크레타섬 사람들의 신념을 끌어들이기 위해 담론을 구성했을 가능성이 높습니다. 바울은 신화가 아닌 참되고 살아계신 하나님에 대한 가르침을 바탕으로 설교했습니다.
* 위 요약의 내용은 ESV와 NIV 주석서의 내용을 Translated with DeepL로 번역하여 편집하였습니다.
- Author and Title
As the first verse states, this letter was written by the apostle Paul to his coworker Titus. In the last two centuries the Pauline authorship of Titus (as well as 1 and 2 Timothy) has been called into question. However, the criticisms in the end cannot disprove Pauline authorship, and the arguments for the authenticity of 1 and 2 Timothy also apply to Titus, providing a good basis for affirming the straightforward claim that the book of Titus was written by Paul. The text clearly claims to be from Paul, its theology aligns with Paul’s other letters, and the difference in style is certainly conceivable given the difference in situation. For more discussion on authorship, see Introduction to 1 Timothy: Author and Title.
Date
As with 1 Timothy, critics of Pauline authorship point out that the letter to Titus does not seem to fit into the narrative of Acts. There are no accounts in Acts or Paul’s other letters of Paul doing mission work in Crete (Titus 1:5). However, neither Paul’s letters nor Acts claim to be comprehensive in their account of Paul’s ministry. The traditional understanding has been that Titus, like 1 Timothy, was written in the time between Paul’s first imprisonment (Acts 28) and a second imprisonment which led to his death (see Introduction to 1 Timothy: Date). In this case, Titus would have been written in the mid-60s a.d., around the same time as 1 Timothy. This is plausible in light of the strong similarities between the letters.
Theme
The theme of Titus is the inseparable link between faith and practice, belief and behavior. This truth is the basis for its critique of false teaching as well as its instruction in Christian living and qualifications for church leaders.
Purpose, Occasion, and Background
Paul had recently completed a journey to Crete, resulting in the establishment of new churches. In order to see that these churches were properly established (as was Paul’s typical pattern, see Acts 14:21–23), Paul left Titus in Crete. The existence of false teachers (Titus 1:10–16) amid the fledgling churches heightens the intensity of the situation.
The false teachers appear to be the particular occasion for the writing of the letter. Discussion of the false teachers frames the heart of the letter (see Outline). Furthermore, the description of elders (1:5–9) as well as the descriptions of proper Christian living (2:1–10; 3:1–3) appear to be worded for intentional contrast with these opponents. The content of the false teaching is not made explicit (as in 1 Timothy). There appears to be a significant Jewish element to the teaching since the opponents arise from “the circumcision party” (Titus 1:10), and are interested in “Jewish myths” (1:14) and perhaps ritual purity (1:15). Paul’s primary concern, however, is with the practical effect of the false teaching. In spite of their concern for ritual purity, the adherents of the false teaching did not live lives of godliness flowing out of the gospel but instead lived in a way that proved they did not know God (1:16).
This false teaching, which in some way allowed for ungodliness, would have found a welcome home in p 2346 Crete, which was proverbial in the ancient world for immorality. But Paul expected the gospel, even in Crete, to produce real godliness in everyday life.
In dealing with the false teaching, Paul also provides Titus a portrait of a healthy church. He describes proper leadership (1:5–9), proper handling of error (1:10–16; 3:9–11), proper Christian living (esp. important for new believers in an immoral milieu; 2:1–10; 3:1–2), and the gospel as the source of godliness (2:11–14; 3:3–7).
Literary Features
In form and content, Titus is readily identifiable as a NT epistle, with sections devoted to salutation, instruction, paraenesis (a body of moral exhortations), and closing. Like 1 and 2 Timothy, this is sometimes called a “Pastoral Epistle” because it is addressed to someone who had pastoral leadership responsibilities, in this case with regard to a number of local churches in Crete. Paul gives directions pertaining to a pastor’s work in a local congregation.
The distinctive rhetorical or stylistic feature of the letter is its concentration. In order to pack in all of the instruction that he can in a letter that is short by NT epistolary standards, Paul writes in a curt and businesslike manner. The authoritative and directive stance of the writer to his recipient is evident throughout. Most of Paul’s advice is phrased in the imperative mood, producing a tone of urgency.
Key Themes
1. The gospel by its nature produces godliness in the lives of believers. There is no legitimate separation between belief and behavior.
1:1; 2:1, 11–14; 3:4–7
2. One’s deeds will either prove or disprove one’s claim to know God.
1:16
3. It is vitally important to have godly men serving as elders/pastors.
1:5–9
4. True Christian living will commend the gospel to others.
2:5, 8, 10
5. Good works have an important place in the lives of believers.
2:1–10, 14; 3:1–2, 8, 14
6. It is important to deal clearly and firmly with doctrinal and moral error in the church.
1:10–16; 3:9–11
7. The gospel is the basis for Christian ethics.
2:11–14; 3:3–7
- AUTHOR
The first word of the letter names “Paul, a servant of God and an apostle of Jesus Christ” (1:1), as its author. This locates the letter among a dozen other NT documents with similar openings. Titus is Paul’s associate (2 Cor 8:23; Gal 2:1, 3; 2 Tim 4:10). While doubts about Paul’s authorship of Titus have been expressed (see Introductions to 1 and 2 Timothy: Author), there is nothing in the setting, language, teaching, or underlying theology of this letter sufficient to prevent accepting the first word’s testimony.
DATE, PLACE OF COMPOSITION, AND DESTINATION
Titus is a pastoral leader whom Paul assigned to put things in order on the island of Crete (1:5). He and Paul worked together for well over a decade (see note on 2 Tim 4:10). Paul writes perhaps in the early AD 60s after release from his first imprisonment. He appears to be on a mission as he writes; the precise location is unknown, but he plans to arrive in Nicopolis soon (3:12). Nicopolis was on the west coast of the province of Epirus in central Greece.
PURPOSE
It is not known just how or when the faith was established in Crete. But at the time Paul writes, it seems local gatherings of believers (probably house churches) have reached a point where they require more formal and established leaders (as in Acts 14:23). The letter furnishes guidance for this process. In addition to upright leadership (1:5–9), Paul is concerned that both sexes, all ages, and all social classes live out the gospel (2:1–10). Titus must refute leaders who mislead (1:10–16), avoiding useless controversy and exercising church discipline where required (3:9–11). He needs to make progress in these tasks soon enough to join Paul before winter (3:12).
TITUS’S MINISTRY ON THE ISLAND OF CRETE
GENRE
Titus is a letter from an apostle to a trusted co-worker and, by extension, to the churches he has been called to stabilize via leadership development (see Introduction to 1 Timothy: Genre). While Paul’s words are particularly relevant to the original recipients, they retain appeal and indeed authority for followers of Christ today, for the apostolic faith was not only for then and there but continues in the church until the end of the age (Matt 28:20).
CANONICITY
As in the case of 1–2 Timothy, there is evidence that Titus was known and cited as a Pauline writing by the early second century (see Introductions to 1–2 Timothy: Canonicity). This helps account for the fairly uniform high regard that the letter has received throughout church history (until recent times in some circles).
THEMES AND THEOLOGY
The nouns occurring most frequently in Titus (with their number of occurrences) are God (13), work (as in “good works”; 8), faith (6), and Savior (6). Christ is presented in elevated (but not exaggerated) terms. His earthly appearance showed him to be Savior, just like God the Father (1:4; 2:10). His future appearance is “the blessed hope” wrapped up in the revelation of “our great God and Savior, Jesus Christ” (2:13). Titus 2:13 is one of several NT verses that explicitly identifies Jesus as God (see also John 1:1, 18; 20:28; Rom 9:5; Heb 1:8; 2 Pet 1:1; 1 John 5:20).
Christ’s divinity is not an abstract truth, however glorious, but a transformative witness that impels followers to good works (“what is good”; 1:8; 2:7, 14; 3:1, 8, 14). False followers identify themselves in part by lack of such actions (1:16). Paul’s many ethical promptings are therefore calls for believers to show in real life the gospel they profess. For Paul, saving faith (1:1, 4, 13; 2:2; 3:8, 15) is shown not least in its actions.
The message of Titus takes shape against a unique social background. Cretan culture was widely regarded as disorderly and rife with dishonesty. The prominent mythical god Zeus allegedly was born and died on Crete, earning divine status by his generosity to humans. Some passages in Titus take on sharper meaning when this myth is borne in mind; Paul likely shapes his discourse to engage Cretan convictions, for these may have challenged Christian teaching. Paul drew on teachings about the true and living God, not a mythical one.
NT New Testament
Douglas J. Moo, “The Letters and Revelation,” in NIV Biblical Theology Study Bible, ed. D. A. Carson (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2018), 2185–2186.
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