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22 Then the Lord God said, q“Behold, the man has become like one of us in knowing good and evil. Now, lest he reach out his hand rand take also of the tree of life and eat, and live forever—” 23 therefore the Lord God sent him out from the garden of Eden sto work the ground from which he was taken. 24 He drove out the man, and at the east of the garden of Eden he placed the tcherubim and a flaming sword that turned every way to guard the way to the tree of life.

q ver. 5

r ch. 2:9

s ch. 2:5

t Ps. 18:10; 104:4; Heb. 1:7; [Ex. 25:18–22; Ezek. 28:11–16]

 The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2016), Ge 3:22–24.

 

22-24절) 아담과 여자, 뱀에게 심판을 선고하시고 나서 삼위 하나님께서 의논하신다. 이 사람이 선악과를 따먹음으로 선악을 아는 일에 우리(삼위 하나님) 중 하나 같이 되었으니 그가 손을 들어 생명나무 열매도 따먹고 영생할지 모른다. 이에 하나님께서 에덴 동산에서 그를 내보내어 그의 근원된 땅을 갈게 하셨다. 

본문의 이야기는 앞선 2장 5-17절의 내용과 대비가 된다. 앞서 하나님께서는 인간을 만들어 공허하고 혼돈한 땅에서 하나님의 에덴으로 데려와 살게 하셨다. 그런데 오늘 본문에서 하나님은 인간을 에덴 밖으로 추방시키신다. 그리고 그의 근원이 된 땅을 경작하게 하신다. 또한 2장 16-17절에서는 하나님께서 인간에게 선악과를 제외한 각종 나무의 실과를 따먹게 하였지만 3장 22-24절에서는 선악과를 따먹은 인간이 생명나무 실과를 먹지 못하도록 추방시키신다. 또한 창 2장 15절에서 하나님은 아담에게 에덴동산을 지키고 경작하는 역할을 부여하셨지만 범죄이후 아담은 에덴에 접근이 금지되었고 그룹과 화염검으로 하여금 에덴의 입구를 지키도록 하셨다. 

에덴 동산의 동쪽에 에덴으로 들어가는 입구가 존재했고 이 입구를 그룹과 불 칼로 지키게 한 것이다. 이는 성전의 입구가 동쪽임을 상징한다. 그룹은 초자연적인 피조물로서 구약에 90회 이상 언급된다. 이들은 하나님을 찬양하고 하나님의 보좌를 지키는 수호자의 역할을 수행한다. 본문에서 생명나무를 지키며 법궤 위에 은혜가 베풀어지는 시은좌에 장식으로 세워진 것과 에스겔의 환상에서 하나님의 전차/보좌를 수호하는 역할을 하기도 한다. 또한 화염검은 마법의 칼의 이미지를 가지지만 천둥 번개와 같은 자연현상으로 보기도 하고 사막의 뜨거운 열기로 해석하기도 한다. 

 

고고학적인 발견들에 그룹은 그리핀(복합 피조물-그리스 신화의 독시리의 머리와 날개, 사자 몸뚱이를 한 괴물)이나 스핑크스(여자의 머리와 가슴, 사자의 몸, 독수리의 날개를 지니고 여행자에게 수수께끼를 낸 괴물) 같은 이미지로 성경의 묘사, 겔 1, 10장과 일치한다. 신 아시리아 시대의 도장을 보면 과일 나무처럼 보이는 것이 새겨져있고 그 나무 양옆에는 그룹처럼 보이는 피조물 둘이 있고 그들의 등위에 서있는 신들이 날개달린 태양원을 지탱하고 있는 모습이 새겨져 있다. 아이러니하게 동산을 지키는 책임을 감당하던 사람이 도리어 쫓겨나 접근 금지명령을 받은 것이다.  

Biblical descriptions of cherubim (e.g., Ezek. 1; 10) agree with archaeological finds that suggest cherubim are composite creatures (like griffins or sphinxes). Representations of these creatures are often found flanking the throne of a king. Here in Genesis the cherubim guard the way to the tree of life, now forbidden property of God. An interesting Neo-Assyrian seal depicts what appears to be a fruit tree flanked by two such creatures with deities standing on their backs supporting a winged sun disk. Ironically, whereas people were originally charged with “keeping” the garden (Gen. 2:15), now that same verb is used as the cherubim “guard” the way to the tree of life, keeping people out. The warden is off to jail.

 John H. Walton, Genesis, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2001), 230.

 

법궤위의 그룹 천사의 모습

 

 

 

그룹

In the mythical allusion to Eden in Ezek 28:14, God protects humankind in innocence with an angelic cherub, whose task possibly is to block one’s ascent to the summit throne (cf. Isa 14:13). This monitory role is consistent with Gen 3:24, where the flaming cherubim prevent sinners from grasping at immortality.

 Willem VanGemeren, ed., New International Dictionary of Old Testament Theology & Exegesis (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1997), 717.

 

생명나무는 어느 정도 사람의 도덕적인 상태를 확인해주는 역할을 한다. 요한 계시록에서 예수 그리스도를 믿고 끝까지 신실하게 따르는 성도들에게는 생명나무의 실과를 먹게 한다는 약속이 주어졌다. 

The tree of life, then, probably served in some way to confirm a person in his or her moral condition (cf. Prov. 3:18; 11:30; 13:12; Rev. 2:7; 22:2, 14, 19). According to Gen. 2:15, the man was put in the garden to work it and keep or guard it. Outside the garden the man will have to work the ground, but the task of keeping or guarding the garden is given to the cherubim (3:24).

 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 57.

 

인간의 범죄, 선악과를 따먹은 행위는 엄청난 결과를 불러 왔다. 앞서 남자와 여자, 땅이 저주를 받았을 뿐만 아니라 이제 에덴동산에서 쫓겨나게 된 것이다. 마치 동산을, 어떤 건물을 맡아 관리하고 마음껏 사용할 권리를 가지고 있던 사람이 주인과의 약속을 어김으로 말미암아 그 권리를 모두 박탈당하고 이제는 안전한 공간에서 추방되어 춥고 어두운 곳으로 쫓겨 나가는 모습이다. 이전에 아담에게 맡겨졌던 역할이 이제는 그룹들과 화염검에게 맡겨졌고, 인간에게 허락되었던 영생을 빼앗기고 이제는 함부로 접근하지 못하도록 금지된 것이다. 

 

 

 

 

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