성경묵상/사무엘상

삼상 10:1-13 사무엘로부터 왕으로 기름부음받는 사울

peterjoy 2016. 1. 11. 10:33
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Saul Anointed King
10 cThen Samuel took a flask of oil and poured it on his head dand kissed him and said, “Has not the Lord anointed you to be prince1 over ehis people Israel? And you shall reign over the people of the Lord and you will save them from the hand of their surrounding enemies. And this shall be the sign to you that the Lord has anointed you to be prince2 over his heritage. When you depart from me today, you will meet two men by fRachel’s tomb in the territory of Benjamin at Zelzah, and they will say to you, g‘The donkeys that you went to seek are found, and now hyour father has ceased to care about the donkeys and is anxious about you, saying, “What shall I do about my son?” ’ Then you shall go on from there farther and come to the ioak of Tabor. Three men jgoing up kto God at Bethel will meet you there, one carrying three young goats, another carrying three loaves of bread, and another carrying a skin of wine. And they will greet you and give you two loaves of bread, which you shall accept from their hand. After that you shall come to lGibeath-elohim,3 mwhere there is a garrison of the Philistines. And there, as soon as you come to the city, you will meet a group of prophets coming down nfrom the high place with harp, tambourine, flute, and lyre before them, prophesying. oThen the Spirit of the Lord will rush upon you, pand you will prophesy with them and be turned into another man. Now when qthese signs meet you, do what your hand finds to do, rfor God is with you. Then go down before me sto Gilgal. And behold, I am coming down to you to offer burnt offerings and tto sacrifice peace offerings. uSeven days you shall wait, until I come to you and show you what you shall do.”
When he turned his back to leave Samuel, God gave him another heart. And all these signs came to pass that day. 10 When they came to vGibeah,4 behold, a group of prophets met him, oand the Spirit of God rushed upon him, and he prophesied among them. 11 And when all who knew him previously saw how he prophesied with the prophets, the people said to one another, “What has come over the son of Kish? wIs Saul also among the prophets?” 12 And a man of the place answered, x“And who is their father?” Therefore it became a proverb, w“Is Saul also among the prophets?” 13 When he had finished prophesying, he came to the high place.

c ch. 9:16; 16:13; 2 Sam. 2:4; 1 Kgs. 1:34, 39; 2 Kgs. 9:1, 3, 6
d [Ps. 2:12]
1 Or leader
e Deut. 32:9; Ps. 78:71
2 Septuagint; Hebrew lacks over his people Israel? And you shall … to be prince
f Gen. 35:19, 20
g ch. 9:3, 4
h ch. 9:5
i Gen. 13:18
j [Judg. 20:31]
k Gen. 28:22; 35:1, 3, 7
l ver. 10
3 Gibeath-elohim means the hill of God
m ch. 13:3, 4
n [ch. 9:12]
o ver. 10; ch. 11:6; 16:13; [Num. 11:25; Judg. 3:10; 14:6, 19]
p ver. 10; ch. 19:23, 24
q Ex. 4:8; Judg. 6:17; Luke 2:12
r Josh. 1:5; Judg. 6:12
s ch. 11:14, 15; 13:4
t ch. 11:15
u ch. 13:8
v ver. 5
4 Gibeah means the hill
o [See ver. 6 above]
w ch. 19:24; [Matt. 13:54, 55; John 7:15]
x [Isa. 54:13; John 6:45]
w [See ver. 11 above]
 The Holy Bible: English Standard Version (Wheaton: Standard Bible Society, 2001), 삼상 10:1–13.

1절)  사무엘이 기름병을 가져다가 사울의 머리에 붓고, 그에게 입을 맞춘 다음에, 이렇게 말하였다. "주님께서 그대에게 기름을 부으시어, 주님의 소유이신 이 백성을 다스릴 영도자로 세우셨습니다.a(a 칠십인역과 불가타에는 1절 끝에 '이제 그대는 주님의 백성을 다스리고, 모든 적에게서 이 백성을 보호하십시오. 이제, 주님께서 그대를 택하셔서 당신의 백성을 다스릴 통치자로 삼으신 증거를 보여 드리겠습니다'의 내용이 더 있음)
 박기모, 새번역, n.d., 삼상 10:1.
his heritage : 이는 히브리어 נַחֲלָה nachalah (635a); from an unused word; possession, property, inheritance로 기업, 땅으로서의 의미와 그분의 백성 모두를 의미한다. 여기서는 이스라엘 백성을 뜻한다. 
- 기름부음을 받는 사울, 하지만 사울은 실패한다. 이것은 단지 예표에 불과한다. 이후 다윗, 예수 그리스도, 그분께 속한 백성들의.
Saul’s later failures show that he is only a shadow of the greater anointing that comes to David (16:13) and climactically to Christ (Luke 4:18; John 3:34), and then to those who belong to Christ (2 Cor. 1:21–22).
 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 506.
기름을 머리에 붓는 것과 성령의 임재는 왕으로 세우는 강력한 상징이다. 이렇게 기름부음을 받는 대상은 왕, 제사장, 선지자이다.  

- 왕으로 기름부음을 받는 것은 애굽의 문화이다. / “In Egyptian culture it was the custom to anoint vassal kings, i.e., minor kings who owed allegiance to the great king of Egypt; in this light we may see the king of Israel not as a king in his own right but as the vassal of Yahweh, who is envisaged as the true king of Israel.”23
23 D. F. Payne, I and II Samuel, DSB (Philadelphia: Westminster, 1982), 50.
 Robert D. Bergen, 1, 2 Samuel, vol. 7, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1996), 127.

아직 기름부음을 받은 사울 자신이 이 일에 대해서 확신을 가지고 있지 못하기 때문에 사무엘을 그에게 이를 확증시킬 몇가지 경험을 예언한다. 이 과정을 통해서 사울은 자신이 지명받은 것에 대한 확신을 점점 가지게 되었을 것이다. 

사울과 사무엘의 만남의 반복 구조
Saul informed of donkeys’ return (9:20)
Saul informed of donkeys’ return (10:2, 9)
Saul receives the food of sacrifices (9:24)
Saul receives the food of sacrifices (10:4, 9)
Saul receives the holy anointing in the presence of a prophet (10:1)
Saul receives the Spirit of the Lord in the presence of prophets (10:6, 10)
Robert D. Bergen, 1, 2 Samuel, vol. 7, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1996), 128.

2절) 첫번째 사인, 라헬의 묘실 곁에서 두 사람을 만나 암나귀들을 이미 찾았고 아버지가 걱정하고 있다는 이야기를 들음

3-4절) 두번째 사인, 다볼 상수리나무 근처에서 벧엘로 올라가는 세사람을 만나 그들로부터 떡 두덩이를 받음, 이렇게 떡을 받는 행위는 그가 자신에게 주어진 직책, 기름부음 받은 것을 인정하고 받아들이는 행위이다. 

5-6절) 선지자 무리 앞에서 사울이 직접 하나님의 영을 받아 예언함. (기브아 엘로힘 : 하나님의 산)
6절) 
The expression the Spirit of the Lord will rush upon (someone) appears only in Judges and 1 Samuel, ending with David (Judg. 14:6, 19; 15:14; 1 Sam. 10:10; 11:6; 16:13). It always speaks of God’s Spirit coming suddenly on someone to equip and empower that person to serve the interests of God’s people.
 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 507.
성령의 임재를 경험할때 그는 자신을 잃어버리고 감정에 도취되지 않았다. 도리어 새로운 능력을 덧입음으로 주어진 역할을 감당할 수 있게 되었다. 
Not by losing self, but rather by being equipped with power to play a new role (see Judg. 6:34; 11:29). Cf. “another heart” (1 Sam. 10:9).
 Crossway Bibles, The ESV Study Bible (Wheaton, IL: Crossway Bibles, 2008), 507.

8절) 사무엘이 사울에게 길갈로 내려가서 7일을 기다릴 것을 명함, 그런데 11:15절과 13:8을 보면 상반된 반응이 나온다. 결국 그는 이후에 사무엘을 기다리지 못함으로 하나님으로부터 심판을 받게 된다. / 사무엘의 말은 이스라엘 왕의 분명한 위치, 하나님과의 관계를 제시하는 것이다. 선지자가 분명히 공식적으로는 왕의 통치하에 있지만 왕은 반드시 하나님의 통치하에 있어야 함으로 하나님의 말씀이 임한경우에 왕은 선지자의 말을 들어야만 하는 것이다. 이처럼 이러한 왕과 하나님 사이의 갈등이 상존한다. 
Samuel’s words to Saul were thus the opening volley in an enduring struggle between human political will and divinely inspired religious conscience.
 Robert D. Bergen, 1, 2 Samuel, vol. 7, The New American Commentary (Nashville: Broadman & Holman Publishers, 1996), 129.

9-10절) 하나님의 영이 사울에게 임함, 이것을 가시적으로 다른 이들이 알정도의 강력한 변화였을뿐만 아니라 사울 자신도 무언가에 사로잡힘으로 새로움을 경험하는 것을 분명하게 느낀 것이다. 그러나 중요한 것은 이러한 영적인 새롭게 됨과 능력, 예언함이 영속적인 것이 아니라는 것이다. 결국 이후에 하나님의 영은 사울을 떠나간다.(삼상 16:14; 18:12) 우리는 우리에게 하나님의 영이 임할것을 구하고 기도해야할 뿐만 아니라 지속적으로 그 영에 사로잡히고 하나님의 뜻대로 일상을 살아가기 위해서 노력하고 기도해야 할 것이다. 

12절) “사울도 선지자들 중에 있느냐?”라는 속담의 의미 : 어떤 사람이나 그룹이 전혀 예상치 못한 다른 그룹에 속해서 어떤 행동을 하는 경우에 이런 속담을 사용한다. 이는 다른 이들이 사울이 선지자들에 속해 예언을 할 것이라고는 전혀 예상하지 못한 일이라는 것이다. 그만큼 하나님의 임재가 강력해 전혀 예상치 못한 행동을 하도록 강권했다는 것이다. 

이처럼 사울은 이스라엘의 초대왕으로 세워지는 수순을 밟아가고 있다. 부끄러움에 나서지 처음에는 나서지 못하고 이를 인정하려고 하지 않았지만 사무엘의 예언이 성취되는 과정을 보고 또한 자신에게 임한 하나님의 영을 경험하면서 사울 자신도 왕으로서 기름부음 받은 것을 받아들이고 주위의 사람들도 이를 인정해가는 시간을 가졌다. 이렇게 강력한 임재의 경험과 분명한 간증이 있다고 하더라도 실수하고 실패할 수 있음을 우리는 알고 겸허하게 지금 자신에게 주어진 부르심에 순종하면 날마다 하나님 편에 서는 것을 실천하고 연습해야 할 것이다.